af Gitte - d. 05-05-2023 11:35

Om alle er velkomne hos os?

Nej det er de faktisk ikke. Men langt de fleste er mere end velkomne. Faktisk hjertelig velkomne.

Dette indlæg handler om mine holdninger til god opførelse, sådan helt generelt. Ikke om vores elskede katte for en gangs skyld.

Jeg synes, at tonen på de sociale medier ofte er blevet grov, alt for grov. Bare rolig ikke overfor mig, Misser og Greencats.dk, men sådan helt generelt.

Da jeg startede Greencats.dk, kom jeg fra det ”almindelige erhversliv” med mange år bag mig i store koncerner, der alle havde strenge retningslinier for, hvad man måtte og ikke måtte. Hvad der var god skik, og hvad der ikke var. Hvad der var god kundeservice, og hvad der ikke var. Og regler for alt muligt andet også for den sags skyld. Det lærte jeg meget af gennem årene.

Meget af det tog jeg helt naturligt med mig over i mit eget iværksætterliv, da jeg åbnede Greencats.dk for nu over 3 år siden. Og ingen tvivl om at meget af det, jeg lærte gennem årene, også er grunden til, at jeg har haft styrken og kompetencen til at starte min egen virksomhed. Og med succes.

Min fejl #1

Men det betød også, at jeg i starten af livet med Greencats.dk stræbte efter at kunne hjælpe alle. Alle skulle gerne blive glade og føle sig godt tilpas. Men ved du hvad? Fejl #1.

Det er simpelthen umuligt at realisere, da nogle mennesker trives bedst ved at genere andre. De har noget, som de skal af med. Noget der gør deres liv surt, og som bare ikke kan løses af os andre. Noget som også går ud over den unge kassemedarbejder i supermarkedet, eller buschaufføren eller alle andre de møder på deres vej. De vandes, gror og trives af at tale dårligt om og til andre. At brokke sig. Og de elsker at finde sammen med andre, der også brokker sig. Og vi ved allesammen godt, at de kun gør det, fordi de mangler selvværd, og for at de kan fjerne fokus fra alle deres egne mangler. Men det påvirker os ofte alligevel, når vi møder dem.

Mine egne eksempler

Dét gjorde det også mig, da jeg en gang for mere end 2 år siden stødte på en meget, meget grov og uforskammet kvinde, som prøvede at mose mig og Greencats.dk helt i gulvet. Og ordentlig som jeg var, og altid havde lært, at man skulle være, så fandt jeg mig i hendes grovheder, nedladenheder og forsøg på at ødelægge min forretning med deciderede falske påstande på de sociale medier. Jeg blev virkelig ked af det. Og jeg er trods alt ikke ”helt ung”, så jeg burde have vidst bedre og bare lukket hende af fra første sekund. Men det gjorde jeg desværre ikke.

Af skade bliver man klog. For fra det sekund at jeg ”rejste mig igen”, så besluttede jeg mig for fremover, at være iskold overfor sådanne typer. Besluttede mig for, at de simpelthen havde valgt at lege med den forkerte. Så nu bliver sådan en type blokeret øjeblikkeligt. På de sociale medier og i min indbakke. Og ringer de, så fortæller jeg dem, at de ikke er velkomne i min butik. Bum. Det var en kæmpe lettelse at nå til den erkendelse, at der ikke er nogle, jeg skal spørge om man ”kan det”. At det er min beslutning. Om det så stritter på alle ”marketing guruer” eller ej. Så er det sådan, jeg driver Greencats.dk i dag.

Det skal retfærdigvis siges, at jeg max har oplevet en håndfuld af disse typer gennem de mere end 3 år Greencats.dk nu har eksisteret. Så jeg er vist mere heldig end de fleste. Tonen kan godt nok ellers være grov bag skærmen efterhånden. Men jeg gider det ikke. En klog mand sagde en dag til mig ”ville du ikke øjeblikkeligt smide personen ud i hoved og bagdel, hvis vedkommende kom ind i din entré derhjemme med en skradespand under armen, og hældte indholdet ud over hele gulvet?”  Jo det kan du bande på, at jeg ville! Dermed har du også svaret på, hvorfor jeg er ret konsekvent på de sociale medier og i butikken, hvis tonen ikke er i orden. Det er også min entré. Bare til Greencats.dk.

 Du får lige et par historier mere: Jeg havde en dag en mand, der delte links til andre kæledyrsbutikker på Greencats.dks Facebookprofil. Jeps! Hvor uforskammet er det ikke? Oven i købet på en facebook annonce, som jeg betaler dyre domme for. Hvad i alverden får folk til at være så uopdragne? Nå men han blev selvfølgelig promte...smidt ud. Jeg samler nemlig ikke på følgere, men på seriøse kunder, der vil min forretning, og det forretningen og jeg står for.

Og så havde jeg for lang tid siden en dame, der i en periode konstant kommenterede mine opslag på Facebook med noget ala ”det er latterlige priser for noget kattelegetøj, det kan man lave meget billigere selv”. Ja Sherlock, det kan du da helt sikkert, og så skal du jo gøre det. Du kan formentlig også gå i en stofbutik og købe stof til et par bukser og sy dem selv. Det vil også være billigere end at købe dem i Magasin, gætter jeg på. Det er der ikke noget galt i. Det er et frit land, vi lever i, så vi vælger selv, hvem vi vil handle med, og hvor vi vil handle. Greencats.dk er en forretning, ikke en kattegruppe på Facebook. Og jeg forestiller mig, at alle der går på arbejde hver dag, gerne vil have løn for den indsats, de laver. Det vil jeg også gerne.

Du er altid velkommen

Bare vi husker den gode tone.

Nu lyder det måske, som om at jeg ikke ønsker, at folk ikke må være kritiske. Så det vil jeg gerne skynde mig at mane til jorden. JO det må du! Jeg modtager også ønsker, opfordringer, tilbagemeldinger på alt mellem himmel og jord. Noget der kunne gøres bedre i butikken, ønsker om specielle mærker, produkter eller en kritisk feedback på et produkt, der måske ikke levede op til forventningerne. Dem er jeg faktisk rigtig glad for at få og mange af dem fører til forbedringer i forretningen osv. Men skriv en mail eller ring til mig. Og så løser vi det. Altid. Men tonen skal være sober og med en gensidig respekt.

Det var et noget anderledes blogindlæg denne gang. Og igen vil jeg gerne igen understrege, at jeg ikke ret ofte modtager grove kommentarer, men den stigende tendens på de sociale medier generelt fik mig til at føle, at tiden var kommet til, at du skulle kende min holdning til den slags.

Tak fordi du læste med.

Hilsen Gitte

 

back